Ik loop met de hond een rondje ‘loslooproute’ in de duinen. Verderop zie ik een bordje opdoemen. Er staat een foto op van een hond. Enthousiast, tong uit zijn bek, rennend door het veld. Ik kan niet precies zeggen welk ras het is. Misschien is het een mix? Onder de foto staat de tekst ‘Pas op. Over 20 meter. Drukke kruising’. Ah! Het is een kruising denk ik. Maar waarom rent die hond telkens door hetzelfde gebied? Waarom vangen ze hem niet? En waarom zetten ze speciaal voor hem een bordje neer?

Lekker mindful
Het is een bijna absurde situatie. Ik wandel verder en moet plots stoppen. Er is een oversteekplaats waar fietsers op elektrische fietsen, mountainbikers en racers voorbij razen.

Kruising
Ineens valt het kwartje. Ik moet lachen om mijn stomme denkfout. Doordat ik me focuste op de hond, daardoor dacht aan zijn ras en toen het woord ‘kruising’ zag, heb ik zaken aan elkaar gekoppeld die me naar een totaal verkeerde conclusie brachten. Tja, en daar stond ik dan, op die drukke kruising. Die van kruisende wegen. Niet van kruisende honden.

Dek-reu en geo-liede fietsen
Ik heb het vaker. Misschien komt het juist doordat ik veel met taal bezig ben. Iedereen kent het ‘bommelding’. Ik had het ooit ook met een ‘dekreu’ (waarbij ik dacht aan een Franse hond, als in ‘Decreux’ in plaats van een dek-reu) en een ‘geoliede fiets’ (waarbij ik geo-liede fiets las en dacht: hm dat type fiets ken ik niet).

Je hoort wat je wilt horen
Verkeerd lezen of een verkeerde klemtoon leggen levert soms iets totaal anders op dan dat de bedoeling was. Mijn ‘drukke kruising’ zette me compleet op het verkeerde been. Ik zat in een tunnel, want ik dacht aan een hond en interpreteerde de rest in datzelfde straatje. Je ziet wat je denkt te zien en je hoort wat je denkt te horen. Wat je wil horen. Wat je moet horen. Je trekt de situatie naar jouw kant. Maakt het logisch voor jezelf. 

Tunnelvisie
Dat zie je in organisaties ook. Een bericht over een verandering wordt geïnterpreteerd op basis van:

  • Voorkennis (wat weet iemand al van de situatie?)

  • Ervaring (hoe waren eerdere ervaringen rondom dit onderwerp?)

  • Mogelijkheden (in hoeverre is iemand in staat om iets te begrijpen?)

  • Huidige situatie (hoe staat het met de ontvanger op dít moment?)

Verkeerde been
Kijkers van het tv-programma ‘Wie is de mol?’ weten dat wanneer je eenmaal een tunnelvisie hebt, je élk mogelijk teken ziet als een bevestiging: jouw mol is dé mol! Realiseer je daarom dat élk woord in jouw communicatie-uiting van belang is. Ieder woord kan de lezer namelijk op een verkeerd (of juist goed) been zetten.

Regels van het spel 
Durf je na deze uitspraak geen letter meer op papier te zetten? Wees niet bang. Want met een sterk strategieplan zorg jij dat je weet wat er bij jouw doelgroep speelt. Je bent je bewust van hun voorkennis, hun ervaringen in het verleden, hun mogelijkheden/capaciteiten/vaardigheden én de huidige situatie. Jij kent dankzij het strategieplan de regels van het spel. Je bent je bewust van de omgeving, van de spelers en van de omstandigheden. En daardoor weet jij welke stappen je kunt zetten. Wát je moet communiceren op wélke manier om de boodschap op de juiste manier over te brengen bij jouw doelgroep. 

Natuurlijk moet je ongeveer weten wanneer je wat wilt doen. Maar dat staat in je strategieplan. De daadwerkelijke uitvoering die bepaal je net van te voren. En niet door uit te voeren wat je een jaar geleden bedacht hebt, maar door te kijken naar de situatie in het hier en nu. Hoe staat het met jouw leger? En met dat van de ‘tegenstander’? Hoe zijn de omstandigheden? Lig je nog op koers richting je doel? Is de vlag in zicht of moet je een nieuwe strategie bepalen? Je strategieplan geeft vervolgens de handvatten voor de juiste actie op dat moment.

Wat weet jij… 

… van de doelgroep van jouw project? Van hun voorkennis, ervaringen en actuele situatie?

Brengt jouw project veranderingen in de organisatie met zich mee? En realiseer jij je dat niet iedereen op deze veranderingen zit te wachten? Dat er misschien zelfs sprake is van ‘tunnelvisie’ bij sommige medewerkers? En wil jij ervaren wat de kracht van een sterk strategisch plan is?

Boek dan via mijn contactformulier een gratis en geheel vrijblijvend adviesgesprek van 30 minuten. Samen lopen we door jouw project en bespreken we de valkuilen. 

Terug naar het blogoverzicht

Terug naar de homepage