Luid kletterend vallen de Duplostenen op de grond. Het gezegde ‘er is hier een bom ontploft’, doet de situatie geen eer aan. De hele vloer is bezaaid met stenen. Al snel pakt mijn zoontje het ene na het andere blokje en begint driftig te bouwen. Een hijskraan, een takelauto, een zwembad en een glijbaan. Het is een zee van kleur en structuur.
“Kijk mama! De takelauto takelt de politieboef, want het is een slechterik hè, in het zwembad, want dat is de gevangenis.” Duidelijk verhaal lijkt me 😉.
Houvast
Het laat precies de kracht van communicatie zien. Een grote bak vol met gekleurde Duplo oogt overweldigend, een chaos. Wanneer je diezelfde stenen sorteert op kleur creëer je overzicht. Rust voor je hoofd. Bouw je van die stenen per kleur een grote toren, dan geef je het geheel vorm. Je biedt houvast en maakt er iets concreets van. Maar de makkelijkste manier om iets te verwerken, is door er écht iets van te bouwen en daar een verhaal aan te koppelen. Bouw een huis. Maak een takelauto. Creëer een ‘zwembad annex gevangenis voor de politieboef’. Want hoe fantasierijk dit verhaal ook is, je onthoudt het wel. Het verhaal prikkelt je verbeelding én geeft houvast. En wanneer ik je over twee weken vraag om me te vertellen wat mijn zoon gebouwd had, dan weet je het waarschijnlijk nog.
Moeilijker
Hoe anders was het geweest als ik je gevraagd had te onthouden welke duploblokken er in de ongeorganiseerde massa voor je lagen. Of hoeveel rode, blauwe en gele blokken er in je toren verwerkt waren. Dat is veel moeilijker te onthouden en daarnaast veel minder interessant.
Een boeiend verhaal
Zo werkt het ook in jouw organisatie: strooi jij alle feiten, wetenswaardigheden, actiepunten en belangrijke data als een bak vol Duplo over jouw medewerkers uit? Geef je ze afgebakende, op zichzelf staande elementen? Of vertel jij een boeiend verhaal, dat afgestemd is op jouw doelgroep?
Thema’s die raken
Waarschijnlijk gaat jouw verhaal niet over een politieboef of een zwembadgevangenis, maar wél over een onderwerp dat jouw doelgroep dierbaar is en raakt. Sla jij een nieuwe weg in met jouw onderneming? Dan verandert er een hoop. Voor jou, voor jouw medewerkers, voor jouw (potentiële) klanten. Hoe maak je de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf tastbaar, concreet, begrijpelijk, interessant? Kortom: hoe vorm je die enorme bak duplostenen die voor je staat om tot een goed verhaal?
Daar vertel ik je graag meer over, bijvoorbeeld tijdens een inspirerende sessie. Of tijdens een 1-op-1 traject.
Terug naar de homepage.